تصفیه آب
نوشته شده توسط : سام سنایی

تصفیه آب

تصفیه آب صنعتی , دستگاه تصفیه آب , تصفیه آب صنعتیفشار اسمزی

اختلاف در ارتفاع مایع بین آب خالص و آب نمک، موجب اختلاف فشار خالص در دو طرف غشا می شود . این اختلاف فشار ، فشار اسمزی محلول آب نمک نامیده می شود که تابعی از خصوصیات نمک ها و غلظت آن ها است. به عبارت دیگر زمانی که مابین دو محلول رقیق و غلیظ تعادل به وجود می آید توسط پمپ های فشار قوی فشاری را به محلول غلیظ وارد می کنیم که تعادل مابین آن ها را از بین ببریم زمانی که فشاری با شدت زیادتر از فشار اسمزی به آن وارد شود جریان آب به جهتی مخالف خودش تغییر مسیر می دهد.

به این صورت سرعت جریان آب بالا رفته و از غشا عبور می کند و فقط مولکول های آب از عشا عبور می کنند و دیگر آلاینده ها قبل از غشای جمع می شوند.

طراحی اسمز معکوس

سیستم های تصفیه آب به روش اسمز معکوس، شامل پمپ ، المنت غشا و اتصالات متفرقه برای لوله کشی است. در بعضی موارد به منظور حداکثر بهره وری از غشای RO که از نظر اقتصادی برای اکثر واحدهای بزرگ مفید است، باید به جزییات طراحی سیستم توجه بیشتری معطوف کرد.

به هر حال، برای حداکثر استفاده از غشا و طولانی نمودن عمر مفید آن که برای سیستم های بزرگ این کار بسیار اقتصادی است باید بکار گیری سیستم پیش تصفیه و جزییات طراحی  سیستم به طور کامل مشخص شود.

باید موارد خاصی در طراحی RO در نظر گرفته شود ، به طوری که طراحی سیستم، اولا، پاسخگوی نیازهای کاربردی آن باشد و ثانیا، کارایی غشا، بهینه باشد. معمولا سازندگان غشا ، مشاوران خوبی در این زمینه هستند.

سیستم  RO چیست | تصفیه آب بروش اسمز معکوس | فروش دستگاه اسمز معکوس

تصفیه آب نیمه صنعتی

این نوع دستگاه ها نوعی از دستگاه های تصفیه آب با سیستم RO می باشد. این دستگاه ها برای بزرگ تر از مصرف اب خانگی می باشد. این دستگاه ها در ظرفیت های گوناگونی وجود دارد که عبارتند از:

  1. ۲۰۰ گالن (۸۰۰ لیتری می باشد.)
  2. ۴۰۰ گالن(۱۶۰۰ لیتری می باشد.)
  3. ۵۰۰ گالن (۲۰۰۰ لیتری می باشد.)
  4. ۶۰۰ گالن (۲۴۰۰ لیتری می باشد.)

کاربرد دستگاه های آب شیرین کن نیمه صنعتی در رستوران ، آزمایشگاه ها، بخش پیش تصفیه برای سیستم های ساخت آب مقطر،سیستم های تولید یخ، برج خنک کننده، داروسازی و صنایع دارویی ، صنایع غذایی، صنایع آب آشامیدنی و انواع نوشیدنی، کارخانه جات و سایر صنایع کاربرد دارد.

قیمت تصفیه آب صنعتی | دستگاه تصفیه آب | تصفیه آب

مراحل تصفیه کردن دستگاه های آب شیرینکن نیمه صنعتی

مرحله اول: در این مرحله از فیلترهای الیافی برای از بین بردن ذراتی که در آب معلق هستند و در ابعادی بیشتر از ۵ میکرون موجود می باشند به کار می روند.

مرحله دوم: در این مرحله از فیلترهای کربن اکتیو گرانول که به صورت گیاهی می باشند برای از بین بردن مواد آلی و کلر به کار می روند.

مرحله سوم: در این مرحله از فیلترهای کربن اکتیو بلاک که به صورت گیاهی می باشند برای از بین بردن ذراتی که در آب معلق هستند و مواد آلی و رنگ و بو به کار می روند.

مرحله چهارم: در این مرحله از فیلترهای ممبرین سیستم اسمز معکوس که ظرفیت آنها بنا به ظرفیت دستگاه انتخاب می شوند برای از بین بردن بیشتر از ۹۹% سختی و املاح موجود در آب  به کار می روند.

مرحله پنجم: در این مرحله از فیلترهای پست کربن خطی گرانول که به صورت گیاهی می باشند برای بهتر شدن طعم و بوی آب به کار می روند.

کاربرد پیش تصفیه در دستگاه تصفیه آب صنعتی

غشای نیمه تراوا که در سیستم RO به کار می رود در برخود با موادی مانند روغن، مواد آلی و آلودگی های بیولوژیکی آسیب پذیر می باشند. بنابراین به جهت مراقبت و نگهداری بهتر از فیلترهای ممبرین بایستی این مواد آسیب رسان قبل از اینکه آب به سیستم RO وارد شود در آب از بین بروند.

پیش تصفیه در دستگاه های تصفیه آب صنعتی قسمت بسیار مهمی می باشد. زیرا در این قسمت فرایندهای گوناگونی نظیر فیلتراسیون فیزیکی، انعقاد و لخته سازی و نیز اولترافیلتراسیون که همان جداسازی غشایی می باشد صورت می گیرد.

در روند جداسازی که به کدورت وابسته است، توزیع اندازه ذرات و میزان ذراتی که در آب قادر به حل شدن نمی باشند صورت می گیرد.

در این قسمت از فیلترهای کربنی، شنی و میکرونی برای از بین بردن کدورت و ذراتی که در آب معلق می باشند که از ۱۰۰-۲۰۰ میکرون بزرگ تر می باشند به کار می روند. این فیلترها علاوه بر مقرون به صرفه بودنشان جای کمی را در بر می گیرند.

یکی از فرایندهای به کار رفته در قسمت پیش تصفیه اولترافیلتراسیون می باشد. طی روند اولترافیلتراسیون ذراتی که در آب معلق هستند از غشاهایی به نام UF رد می شوند و ذراتی که قابل حل شدن نمی باشند در سایزهای یک صدم میکرومتر از آب جدا می گرند.

کارایی دستگاه تصفیه آب

شما برای تصفیه نمودن و جداسازی املاح اضافی موجود در آب از دستگاه های تصفیه آب استفاده می کنید و بستگی به دبی آب مورد نظر نوع تصفیه آب خود را انتخاب می کنید. این سیستم ها تمامی آب های دارای کدورت و آلودگی را تصفیه می کنند.

کارایی دستگاه تصفیه آب | تصفیه آب نیمه صنعتی | تصفیه آب

Clear Water drop with circular waves

در این سیستم ها مراحل زیر به ترتیب اجرا می شوند:

آب گیری

آبی که دارای آلودگی وکدورت می باشد از دو طریق که یکی از آن ها پمپ های فشار قوی می باشد و دیگری جاذبه است وارد یک پلنت می شوند. آب های خام غالبا یا از یک توری که از جنس فلز می باشد رد می شوند یا از یک نوع سیستم عبور می کنند و با این کار کدورت های موجود در آب از بین می رود..

شفاف سازی آب

در این مرحله آب شفاف می شود به این صورت که جامدات معلق موجود در آب از بین می روند. به طور محلول واکنش با انعقاد شروع می گردد که در این فرایند تنظیمات PH آب سبب مخلوط شدن ذرات با همدیگر می شود. و بنابراین بعد از آن فرایند لخته سازی انجام می شود که این فرایند به این صورت می باشد که محلول ها و ذرات فیزیکی را تحریک می کند تا ذرات بزرگ تری را به وجود آورند.

بعد از این فرایند به سراغ فرایند رسوبگیری می رویم که در این فرایند جریان آب به قسمت ته نشین کننده گرانشی انتقال می یابد، روند این مرحله به این صورت می باشد که جامدات موجود در آب ته نشین می شوند. و در نتیجه جریان آب از یک نوع فیلتر به نام فیلتر ماسه گرانشی عبور می کند و در این نوع از فیلتراسیون ذرات کوچکی هم که در آب وجود دارد از بین می رود.




:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: